Підгаєцька районна рада
Підгаєцький район, Тернопільська область

Дороги, дороги: ХТО ремонтує, ЯК ремонтувати, ЗА рахунок яких коштів ?

Переглядів: 411

                      

 

Фінансування  доріг до 2018 року

         Спершу треба визначитись із тим, які нормативні документи регулюють «дорожні» питання. І, звичайно, лідером серед них є Закон України  від 08.09.2005 № 2862 –ІV «Про автомобільні дороги». Саме цей документ регулює відносини, пов’язані з функціонуванням та розвитком автомобільних доріг.

         Автомобільна дорога – це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів. Автомобільні дороги поділяють на ( ст.. 5 Закону № 2862):

  • Автомобільні дороги загального користування

Примітка: автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.

  • Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів
  • Відомчі (технологічні) автомобільні дороги
  • Автомобільні дороги на приватних територіях

Державне управління автомобільними дорогами  загального користування             ( тими, що знаходяться у державній власності) здійснює Державне агентство  автомобільних доріг України (Укравтодор), яке має органи управління на місцях – служби автомобільних доріг. У свою чергу, ОМС здійснюють управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст, інших населених пунктів, які знаходяться в їх віданні ( тобто у комунальній  власності згідно зі ст..16,17 Закону № 2862).

         Джерело фінансування доріг залежить  від того, в чиєму управлінні знаходиться така  дорога: або у віданні органу державного управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, або у комунальній власності ОМС. Зауважимо: автомобільні дороги місцевого значення поділяють на обласні  та районні ( ст..8 Закону № 2862):

Обласні автомобільні дороги – автомобільні дороги, що з’єднують адміністративні центри областей з іншими населеними  пунктами в межах області із залізничними станціями, аеропортами, річковими портами, пунктами пропуску через державний кордон, місцями відпочинку і не належать до доріг державного значення

Районні автомобільні дороги – автомобільні дороги, що з'єднують  адміністративні районні центри з іншими населеними пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами, об’єктами культурного значення, іншими дорогами загального користування у межах району

         Раніше ОМС не мали права фінансувати дороги, що перебували у державній  власності та знаходились у віданні органу державного управління автомобільними дорогами загального користування.

                                                 Фінансування доріг після 2018 року

         Однак  з кожним роком законодавство змінюється. І в рамках реформування системи управління дорожнім господарством вже з 01.01.2018 автомобільні дороги загального користування місцевого значення переходять  із сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України до обласних державних адміністрацій ( тобто будуть  знаходитись на балансі обласних державних адміністрацій).

         Тобто 01.01.2018 суттєво змінився механізм  фінансування дорожньої галузі через численні зміни до законодавства, якими передбачено виділення з усіх джерел фінансування дорожнього господарства в окремий Державний дорожній фонд у складі спеціального фонду  державного бюджету. З метою акумулювання коштів усіх джерел фінансування дорожнього господарства в областях у складі  спеціального фонду обласного бюджету рішенням обласних рад утворені територіальні дорожні фонди областей.

         Отже, фінансування на ремонти та утримання доріг надходитиме  з Дорожнього фонду, який запрацював з початку2018 року. А сам розподіл  фінансування витрат на будівництво, реконструкцію  та капітальний ремонт автомобільних доріг місцевого значення  буде здійснено за принципом протяжності доріг, які знаходяться на балансі обласних державних адміністрацій.

         Схематично надамо відповідь про те, як це буде

Як це було?

КМУ

Міністерство інфраструктури України

Укравтодор

 

Дороги державного значення

Дороги місцевого значення

Служба автомобільних доріг

(балансоутримувач та замовник робіт)

Підрядні організації різних форм власності

Як це буде?

КМУ

Міністерство інфраструктури України

Укравтодор

 

 

Дороги державного значення

Обласні державні адміністрації

 

Дороги місцевого значення

Управління місцевих доріг

ОМС

 

 

Дороги місцевого значення комунальної власності

Виконавчі органи влади

Служба автомобільних доріг (балансоутримувач та замовник робіт)

Підприємство – балансоутримувач та замовник робіт

Рада/ підприємство-

балансоутримувач

Підрядні організації різних форм власності

 

З метою підготовки до передачі районних та обласних автомобільних доріг загального користування  місцевого значення ще наприкінці минулого року проведена  інвентаризація  районних та обласних доріг, які обліковувались  на балансі Служби автомобільних  доріг. Відповідні відомості вносять до Єдиного реєстру  об’єктів державної власності. Також проводять обстеження мережі доріг місцевого значення, за  результатами яких готують акти приймання – передачі доріг. Водночас завершено виконання ремонтно  – будівельних робіт, які фінансувались у 2017 році з усіх джерел фінансування.

Переважно балансоутримувачами доріг місцевого значення в областях визначені департаменти ( управління) інфраструктури або управління капітального будівництва. Замовниками робіт з експлуатаційного утримання доріг у переважній  більшості визначено служби  автомобільних доріг у областях. Але є й виключення: в  Донецькій, Запорізькій, Київській, Миколаївській, Полтавській та Чернігівській областях, де функції замовника будуть виконувати управління капітального будівництва та департаменти інфраструктури або розвитку. Крім того, у Хмельницькій області створено і нове підприємство «Служба місцевих автодоріг».

  Зупинимось на повноваженнях  обласних та  державних адміністрацій, адже це дуже важливо. До них належать ( ст.. 12 Закону № 2862):

  • Розроблення пропозицій щодо формування та реалізації державної політики (стратегії) у сфері  дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування місцевого  значення, програм розвитку дорожнього господарства
  • Організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування  місцевого значення відповідно до державних будівельних норм і стандартів та переліків  об’єктів та обсягів бюджетних коштів, передбачених місцевими бюджетами
  • Забезпечення належного маршрутного орієнтування користувачів  автомобільних доріг загального користування місцевого значення
  • Забезпечення сталого функціонування автомобільних доріг загального користування місцевого значення
  • Озеленення смуги відведення автомобільних доріг загального користування місцевого значення
  • Ведення статистичного обліку та паспортизації автомобільних доріг загального користування місцевого значення та штучних споруд на них
  • Здійснення контролю за станом автомобільних доріг загального користування місцевого значення,  виявлення аварійно – небезпечних місць ( ділянок) та місць концентрації дорожньо – транспортних пригод і здійснення заходів щодо їх ліквідації
  • Забезпечення фінансування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення
  • З викладеного, як бачимо, облдержадміністрації чітко визначили організації з замовників , які будуть замовляти послуги з ремонту та експлуатації доріг місцевого значення. Тобто місцеві ради не можуть обирати такого замовника самостійно й одночасно не можуть без участі облдержадміністрації проводити ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення.

             На думку редакції, зберігається схожість ситуації, що  відбувалась із ремонтом доріг на умовах спів фінансування на договори засадах між місцевими  бюджетами та Службою автомобільних доріг.

             За практикою саме з причини створення умов для  забезпечення можливості використання 100 % субвенції  з державного бюджету місцевим бюджетам на  фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах на перехідний період до 2019 року в областях переважно й визначено замовником робіт з:

  • Будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування  - служби автомобільних доріг
  • Ремонту вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах – управління капітального будівництва обласних державних адміністрацій
  • Увага! Перелік об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг  загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах із зазначенням обсягів бюджетних коштів для фінансового забезпечення таких об’єктів за рахунок відповідної субвенції  затверджує відповідна обласна державна адміністрація за погодженням з центральним органом  виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, та з подальшим  погодженням із Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
  • Тож це потрібно обов’язково враховувати.

    Фінансування доріг: як відбувається з урахуванням змін

         Отже, для прикладу є дорога, яку хоче відремонтувати сільська рада. Дорога знаходиться на балансі ОДА. Як  сільській раді провести її ремонт у 2018 році?

             Зауважимо: перелік видатків на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення загального користування та доріг комунальної власності у населених пунктах та визначення переліку самих доріг буде визначатись тепер на рівні ОДА.

         За практикою на початку 2018 року це відбувалось на рівні міст обласного значення ОТГ та районних державних  адміністрацій.

         Якщо сільська рада не зверталась до районної адміністрації з таким питанням, це можна зробити й зараз.

         У свою чергу, сільська  рада як ОМС може звернутись безпосередньо до відповідної ОДА з ініціативою щодо включення ділянки дороги до переліку об’єктів, ремонт яких буде проводитись у 2018 році за рахунок коштів державного дорожнього фонду. Звичайно, із зазначенням вартості та типу виконання робіт.

         Крім того, можна також ініціювати передачу дороги ( її частини) у комунальну власність і у подальшому  виконувати роботи з капітального, поточного ремонту та утримання дороги за кошти сільського бюджету.

         Але одразу зазначимо, що ця процедура потребує більшого часу та видатки, які виникнуть,вочевидь, будуть чималими для сільської громади.

         Що стосується ремонту комунальних доріг, ОДА мали робити розрахунок щодо виділення коштів з дорожнього фонду.

         За основу враховувалась протяжність усіх доріг по населеному пункту та виводився її відсоток у  співвідношенні до загальної протяжності доріг області.

 

« повернутися до списку новин